taller

TALLER D'ESCRIPTURA

 1. LA GENERACIÓ D'IDEES

Aquest procés consisteix a buscar dades que puguin ser útils per elaborar un text. No es tracta només del seu contingut, sinó també de tot tipus de dades que puguin facilitar la tasca de redacció: el que saps del lector (els seus interessos, els seus hàbits de lectura, les seves manies,etc.), estructures possibles per al text, experiències prèvies de redacció en textos semblants.

MÈTODES PER A GENERAR IDEES
1.1 La pluja d'idees
Consisteix a elaborar una llista d'idees, apuntades de forma ràpida i intuïtiva.
Serveix per recuperar informació de la memòria. També t'ajudarà a trobar idees noves.
  • Com es fa?





  • Concentra't en el tema i apunta tot el que se t'acudeixi (brainstorming). No ha de durar massa, només uns minuts.
  • Cal que ho apuntis tot, encara que sembli absurd.
  • No valoris les teves idees ara, ja ho faràs més endavant.
  • Apunta les idees molt ràpidament.
  • No et preocupis per la correcció.
  • Agrupa les idees tot dibuixant-les.
  • Exemple
La llista següent és el resultat d'aplicar la "pluja d'idees" al tema Les drogues:
  • La droga mata.
  • Atracaments.
  • Inseguretat ciutadana.
  • Els narcotraficants estan molt organitzats.
  • Campanyes publicitàries contra la droga. Són suficients?
  • Podem considerar el tabac i l'alcohol com a drogues?
  • Drogues toves i drogues dures.
  • Són necessàries més mesures policials?
  • La societat no és suficientment conscient del problema de les drogues.
  • Jo conec alguns joves drogoaddictes.
  • Se n'hauria de penalitzar el consum?
  • Cal il·lusionar la joventut amb altres "paradisos" no artificials.
  • Proposar solucions al problema.
  • Guariment i reinserció social dels drogoaddictes.

  • Pràctica
Aplica la tècnica "pluja d'idees" al tema: El futbol, la religió del s.XXI. Escriu la llista d'idees corresponent. Organitza-les i redacta una petita composició per a un diari estudiantil.

Per aprofitar tot el potencial d'aquesta tècnica convé evitar alguns dels errors més comuns: confondre la pluja d'idees amb una redacció, preocupar-se massa per la forma, valorar les idees, etc. 


1.2 El mapa d'idees
És una forma gràfica de representar visualment les idees generades. Cada mapa és irrepetible, diferent de qualsevol altre, ja que s'adapta a l'estil de cadascú.
Té força utilitats, ja que serveix per fer esquemes, resumir un text, prendre apunts, desenrotllar un tema, etc. A més a més, incrementa la creativitat, impulsa a buscar relacions lògiques i a recuperar molta informació útil que ja posseíem i no recordàvem.
  • Com es fa?





  1. Escull una paraula clau sobre el tema.
  2. Apunta-la al mig del full tot rodejant-la amb un cercle o amb un rectangle.
  3. En un primer nivell, apunta totes les paraules amb què associïs la paraula clau.
  4. En un segon nivell, busca altres elements que s'associïn amb les paraules apuntades al voltant de la paraula clau.
  5. Vés expandint el mapa a mesura que uneixis idees, és a dir, ramificant el tema.
  6. Busca altres paraules que es puguin relacionar amb els temes ja vinculats amb la paraula clau.

  • Exemple
El mapa d'idees següent és el resultat d'aplicar aquest mètode al tema Les drogues.

  • Pràctica
    Aplica la tècnica del "mapa d'idees" al tema El racisme

1.3 L'estrella 
És una guia per explorar conceptes que contempla la fórmula periodística quiquèquanoncomper què i per a què.

Permet considerar els punts essencials del tema que tractis en el teu text. Amb l'ajuda d'aquesta tècnica, aconseguiràs idees més desenvolupades i més explicades.

  • Com es fa?
  1. Formula't preguntes sobre el tema a partir de l'estrella. Això sí, busca'n de rellevants. Pots fer-ho de la manera següent: 

    • Què?: Què és?, en què consisteix?, què significa?...
    • Qui?: Qui té/utilitza/coneix X?, qui n'està a favor? i qui en contra?, qui va inventar X? qui produeix X?...
    • Quan?: Quan va néixer X? quan s'utilitza?...
    • On?: On s'utilitza? on hi ha problemes?...
    • Com?: Com funciona X? com es va inventar? com va passar?...
    • Per què?: Per què és així X?, per què interessa?...
    • Per a què?: Per a què serveix X?, en quins moments?...

  2. Respon-les

  • Exemple
A continuació et presentem el resultat d'aplicar la tècnica de "l'estrella" al tema de Les drogues.
Què?: Qualsevol substància que altera l'estat d'ànim, la percepció o el coneixement i que sovint produeix dependència.
Qui? Afecta molts joves de classe baixa i mitjana, que cometen robatoris i atracaments per pagar la seva dosi diària, cosa que genera inseguretat ciutadana.
Quan? Encara que la drogoaddicció aparegués a Europa i als Estats Units als anys 60, a Espanya es va considerar un problema social a partir dels anys 80 ("movida" madrilenya).
On? Normalment la drogoaddicció afecta els grans nuclis urbans.
Com? Hi ha narcotraficants que mouen grans quantitats de droga d'un país a un altre. Un cop la mercaderia arriba al país on es vol vendre, la droga passa per les mans dels camells, petits narcotraficants, que la subministren als drogoaddictes. El preu de la mercaderia augmenta en cada operació i els camells la venen a un preu bastant elevat.
Per què?
  • Els drogoaddictes són persones amb una situació familiar no gaire favorable, generalment no disposen d'un nivell cultural elevat i són de classe mitjana-baixa. La drogoaddicció és una manera senzilla d'evadir-se.
  • Avui dia, hi ha moltes màfies i no s'apliquen les mesures policials necessàries per detenir els narcotraficants.

Per a què?
  • Els narcotraficants guanyen molt diners a causa del consum elevat de drogues.
  • S'exploten països en desenvolupament, com ara Colòmbia, per a la producció de drogues.
  • Molts joves troben en la drogoaddicció una manera fàcil d'evadir-se i d'escapar-se de la realitat que els envolta.

  • Pràctica
Aplica el mètode de "l'estrella" al tema de La contaminació. A continuació, organitza les idees i redacta una petita composició.

1.4 El cub 
És una tècnica que estudia les sis cares possibles d'un fet a partir dels sis punts de vista següents: descriu-hocompara-horelaciona-hoanalitza-hoaplica-ho i argumenta-ho.
Permet analitzar el tema del teu escrit des de diferents punts de vista en relació amb d'altres temes, des de l'aplicació, de l'argumentació, etc.


  • Com es fa?
  1. Formula't preguntes sobre el tema a partir del cub. Això sí, busca'n de rellevants. Pots fer-ho de la manera següent:

    • Descriu-ho: Com ho veus, sents, olores, toques o tastes?
    • Compara-ho: A què s'assembla o es diferencia?
    • Relaciona-ho: Amb què es relaciona?
    • Analitza-ho: Quantes parts té? Quines? Com funcionen?
    • Aplica-ho: Com s'utilitza? Per què serveix?
    • Argumenta-ho: Què es pot dir a favor i en contra?

  2. Respon-les

  • Exemple
    Aquest és el resultat d'aplicar la tècnica del "cub" al tema Les drogues.
Descriu-ho: És un problema que ha d'afrontar la societat, ja que moltíssims joves són drogoaddictes. Els drogodependents pertanyen a la classe mitjana o baixa i no tenen diners per pagar les despeses que suposa el consum diari. Per això, es produeixen robatoris i atracaments.
Compara-ho: Hauríem de ser conscients que la drogoaddicció és un problema social tan important com la immigració o la indigència.
Relaciona-ho: La drogoaddicció es relaciona tant amb la classe social i amb la situació familiar del drogodependent com amb el seu nivell cultural. No obstant això, avui dia molta gent d'elit (cantants, artistes o actors) consumeix drogues com ara cocaïna o drogues de disseny.
Analitza-ho: Hi ha narcotraficants que mouen grans quantitats de droga d'un país a un altre. Un cop la mercaderia arriba al país on es vol vendre, la droga passa per les mans dels camells, petits narcotraficants, que la subministren als drogoaddictes. El preu de la mercaderia augmenta en cada operació i els camells la venen a un preu bastant elevat.
Aplica-ho:
  • Els narcotraficants guanyen molts diners gràcies a l'elevat consum de drogues.
  • Als carrers, augmenta la inseguretat ciutadana i algunes zones són cada cop més perilloses.
  • La drogoaddicció causa un gran nombre de morts, sobretot entre els joves.
Argumenta-ho: Per als drogopendents, les drogues representen una manera fàcil d'evadir-se, ja que són persones que se senten oprimides per la realitat que els envolta. Grosso modo, trobem dos models de drogoaddictes: joves de classe mitjana-baixa de situació familiar poc favorable, o bé persones de classe alta i amb una bona formació que se senten atrets per aquest paradís artificial. L'existència de màfies i la manca de mesures per part de la policia en faciliten el consum.

  • Pràctica
Aplica la tècnica del "cub" al tema Les tribus urbanes. Amb les idees que hagis recollit redacta una petita composició.

  • Bibliografia
  • CASSANY, Daniel. La cuina de l'escriptura. Barcelona: Empúries, 1993. Versió castellana: La cocina de la escritura.Barcelona: Anagrama, 1995.
  • SERAFINI, Maria Teresa. (1992) Come si scrive. Milán: Bompiani. Versió castellana: Cómo se escribe. Barcelona: Paidós.
  • ONIEVA MORALES, Juan Luis. (1995) Curso superior de redacción. Madrid: Colección Cervantes. Editorial Verbum.

 TALLER COMPLET CLICA ACÍ

 Font: Universitat Pompeu Fabra

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada